De pilletjes van pa

21-07-2015

De apotheek had mijn vaders vertrouwde maagtabletten niet meer. Op een stofje in de nieuwe soort pilletjes reageerde hij niet goed. Apotheek noch huisarts hadden bijgehouden dat dat bijwerkingen had bij hem. Met een modern dossier moet dat toch niet lastig zijn?

Mijn vader slikt een pilletje voor z'n maag. Dat doen wel meer mensen, is niet heel ernstig en hij is bezig daar lekker oud mee te worden. Een paar weken geleden waren zijn pilletjes op. 'Oh!' zei de apothekersassistente. 'Deze pilletjes hebben we niet meer. U krijgt andere, ze zijn wel iets duurder.' Mijn pa protesteerde heftig want hij had dat al eens eerder meegemaakt met slechte ervaringen. Hoewel de apotheker hem verzekerde dat de werkzame stoffen echt hetzelfde waren, was de uitwerking dat niet. Zoals bij veel patiënten reageerde hij blijkbaar niet goed op een van de ingrediënten die hielpen om de werkzame stof pilvormig te krijgen. Met een 'tja, het is niet anders' werd mijn pa weer naar huis gestuurd.

Internetapotheek

Mijn oude pa (83) is behoorlijk vaardig met de computer. Binnen drie minuten had hij een internetapotheker gevonden die zijn favoriete maagpilletjes gewoon op voorraad had. De levertijd was twee dagen en duur was het zeker niet. Zijn eigen apotheek kreeg de nieuwe pilletjes retour. Helaas kwamen de per internet bestelde pilletjes niet, wel een mailtje dat ze niet meer leverbaar waren en dat de internetapotheker wel een alternatief wist. Pa ging op hangende pootjes terug naar zijn eigen apotheek. 'Kunt u dan zien van welke pilletjes ik de vorige keer niet goed geworden ben?' vroeg hij. Nee, dat kon de apotheker niet. Per patiënt bijwerkingen noteren van zulke gewone medicijnen – daar konden ze niet aan beginnen. Contact met de huisarts hielp ook al niet, want die had er ook niets over opgenomen in mijn vaders dossier.

Gebrekkige informatie

De informatievoorziening had een stuk beter gekund:

  1. Mijn pa had na jaren trouwe klandizie best een berichtje van zijn apotheek mogen krijgen dat zijn favoriete pilletjes niet meer leverbaar waren. Communicatie met de cliënt staat toch hoog in het vaandel van de zorg?
  2. De internetapotheek meldt dat de pilletjes beschikbaar zijn terwijl ze dat niet zijn. Om klanten te krijgen die dan maar een alternatief bestellen. Het is of slordig of opzet en in ieder geval vervelend.
  3. Apotheek noch huisarts hadden bijgehouden dat de andere pilletjes bijwerkingen hadden voor mijn pa. Met een modern dossier moet dat toch niet lastig zijn en daarmee is extra zorg toch te voorkomen?

Supermarktproducten

Er zijn legio bijwerkingen bekend, daar bestaan zelfs hele databases van. Bij navraag bleek dat men bij de apotheek wel gemerkt had dat sommige patiënten bepaalde bijwerkingen hadden. Ze vermoeden dat dat te maken heeft met individuele intolerantie voor 'vulmiddelen'. Op de bijsluiters van medicijnen staan de 'werkzame bestanddelen' goed vermeld, de overige ingrediënten alleen opgesomd, zonder waarschuwing en met voor een leek onbegrijpelijke namen. De vergelijking met supermarktproducten dringt zich op. In de supermarkt staat op de koekjesverpakking, naast de samenstelling, bijvoorbeeld duidelijk vermeld dat er 'sporen van noten' in kunnen zitten, een heldere waarschuwing. Mijn pa probeert nu zijn nieuwe pilletjes uit. Gelukkig lijkt het, na een weekje wennen, waarvan ik u de details zal besparen, goed te gaan.

Hier vind u de PDF versie van het artikel.

Door: Berend de Vries